ARTICLE
22
ba824db294083fd735c77102594c4379
Tillbaka

Knackchema

2016-09-02
Längtar du efter att känna dig lugn och avslappnad? Vill du bli fri från inre stress och oro? Då kan du ha stor hjälp av en enkel och väldigt effektiv metod som du kan lära dig själv och använda i din vardag. Prova EFT – Emotional Freedom Techniques. Det är en form av psykologisk akupressur som utförs genom tapping/knackning på vissa punkter på överkroppen. Testa själv med vårt knackschema.



Innan du börjar knacka så fokuserar du på det som känns jobbigast för dig just nu. Det största problemet, det som stressar dig eller det som känns obehagligt, stör dig eller gör ont. Tänker du en jobbig tanke? Har du fysisk värk? Kan du förnimma ett obehag i magen eller bröstet? Lyssna inåt och fokusera på hur det känns. Uppskatta hur stark den jobbiga känslan är på en skala 0-10.

10 motsvarar en panikångestattack eller liknande och 0 är fullkomligt lugn och helt fri från obehag. Det här problemet känns som en _______ (siffra).

Nu ska du börja knacka enligt knackschemat nedan. Använd ena handen på ena sidan eller använd båda händerna på båda sidorna. Gärna båda för något ökad effekt. Använd de fingrar som känns bra för dig, men minst två stycken (pekfinger och långfinger).

Knacka lätt flera gånger på varje punkt, mellan 7-10 gånger men räkna inte för det är inte viktigt och det varieras naturligt när du börjar knacka. Korta, lätta knackningar som känns behagligt. Ibland känns det extra behagligt på vissa punkter och då kan du stanna kvar där lite extra. Följ det naturliga flöde som uppstår när du knackar fokuserat och kommer i kontakt med din kropp och dina sinnen.


1. Karatepunkten (på sidan av handen)

Nu knackar du på karatepunken och säger din utgångsfras.

Utgångsfras: ”Även fast _____________ (säg vad som är jobbigt, vad problemet är) så accepterar jag mig själv precis som jag är”. T.ex. ”Även fast jag är så stressad att jag inte kan tänka klart just nu, så accepterar jag mig själv precis som jag är”. Eller ”även fast jag har så ont i huvudet, så accepterar jag mig själv helt och hållet. Eller ”även fast jag känner mig otillräcklig och det känns grått och tungt i bröstet, så väljer jag att acceptera mig själv och det jag känner just nu.”

Upprepa denna fras tre gånger. Du kan upprepa exakt samma sak tre gånger eller säga variationer på samma sak. Det viktigaste är att du är fokuserad på det som känns och så tydligt som möjligt sätter egna ord på det. Ju mer specifik du är desto bättre. I det här exemplet så jobbar vi med stresskänsla, men du väljer alltid din egen känsla och sätter ord på just den. Så, till exempel:

”Även fast…jag är så stressad att jag inte kan tänka klart just nu och alla tankarna bara snurrar i huvudet och jag känner mig helt överväldigad av allt jag måste hinna med…så accepterar jag mig själv precis som jag är”.

OBS! Om du inte hittar orden så fastna inte i det - då knackar du helt enkelt tyst på det du tänker eller känner! Ditt undermedvetna vet vad du upplever och så länge du har fokus på det när du knackar så blir resultatet lika bra. Att sätta ord på sina tankar och känslor och säga det högt kan vara extra kraftfullt för många liksom att uttrycka att du accepterar dig själv precis som du är - även fast du har det här problemet eller obehaget.  Men du hittar det som fungerar bäst för dig. Det viktigaste är ATT du knackar. Du kan inte göra fel! I exemplet nedan guidar jag dig ändå i hur du kan uttrycka dig med ord.



2. Toppen av huvudet

Nu börjar du med påminnelsefraserna som du upprepar vid varje punkt. Du säger några ord som påminner dig om utgångsfrasen och på vad du ska fokusera på. Då blir du inte distraherad av andra tankar. Försök hitta känslan i kroppen och fokusera på den, t.ex. klumpen i magen, trycket över bröstet, tankarna som snurrar runt i huvudet som en svart trasselsudd. Följ den känslan och notera vad som händer i kroppen medan du knackar.

Knacka på toppen av huvudet och säg den enkla påminnelsefrasen. Du kan använda exakt samma fras som här hela ”rundan” - det enklaste sättet. Eller så kan du förändra den enligt mina förslag vid varje knackpunkt. Gör det som fungerar bäst för just dig. Och att knacka helt tyst och ”mindful”, medvetet närvarande i kroppen, går alltså utmärkt.

”Den här stressen…”



3. Ögonbrynet (början/insidan)

Knacka på insidan av ögonbrynet och säg påminnelsefrasen. Du kan fortsätta säga (eller tänka/känna) samma fras hela tiden eller förändra och variera den om du hittar nya ord/tankar/känslor/förnimmelser. Det är fokus på det specifika obehaget under knackningen som är det viktiga.

”Känner mig så stressad…”



4. Vid sidan av ögat (precis i höjd med ögat - alltså högre än jag gör på bilden…)

Knacka vid sidan av ögat och säg påminnelsefrasen eller en liten variation på den:

”All den här stressen…”



5. Under ögat (där du kan känna benets kant)

Knacka under ögat och säg påminnelsefrasen eller en variation på den som känns rätt.

”Kan inte tänka klart på grund av den här stressen…”



6. Under näsan

Knacka under näsan och säg påminnelsefrasen eller just det som känns just nu och ofta kommer nya insikter:

”Känner mig helt överväldigad av stress…”



7. På hakan (mellan mun och hakspets)

Knacka på hakan och säg påminnelsefrasen eller det som kommer upp:

”Alla tankarna bara snurrar i huvudet…”



8. Under nyckelbenet

Knacka under nyckelbenet och säg påminnelsefrasen. Kanske du redan börjar uppleva att något förändras? Eller önskar att det börjar släppa?

”Jag önskar jag slapp den här jobbiga stressen och alla jobbiga tankar i huvudet…”



9. Under bröstet

Knacka under bröstet (gärna med varje hand på båda sidor samtidigt) och säg påminnelsefrasen. Kanske en öppning är på gång?

”Det vore så himla skönt att bara släppa all stress just nu…”



10. Under armhålan

Knacka under armhålan och säg påminnelsefrasen eller en variant där du ställer en fråga till dig själv. Svaren kan komma lättare till dig när stressen börjar minska eftersom du då kan tänka klarare.

”Jag undrar om knackningen kan hjälpa mig att bli lugnare…?”

Ta några djupa andetag. Nu försöker du hitta samma obehag igen, men kommer troligen notera att det har minskat något. Om inte så upprepar du samma knackrunda en gång till. Zooma in specifikt på det du knackar på och följ förändringen som sker. Avsluta åter med några djupa andetag och försök hitta den jobbiga tanken, känslan eller obehaget i kroppen.

Nu noterar du om det skett en minskning av obehaget och sätter en ny siffra på den. Om den var en åtta från början kanske den har sjunkit till en sexa eller ännu mindre. Nu kan du upprepa knackrundorna tills du känner att du fått en minskning som gör att du mår bättre. När du är nere på en 1-2 kommer du uppleva att allt känns lättare.

Vid varje ny knackrunda så formulerar du en ny utgångsfras t.ex:

”Även fast jag fortfarande känner mig stressad så känns det faktiskt lite bättre och jag är öppen för att det kan minska ännu mer”.

”Trots att det fortfarande är stressigt runt mig så tillåter jag mig själv att ta den här tiden för att ta hand om mig själv och jag är öppen för att min inre stress kan släppa helt av den här knackningen.

”Fast jag fortfarande är lite stressad i bröstet, så är det lättare att andas nu och öppnar jag mig för möjligheten att min kropp att släppa den här stressen helt”.

Knacka igenom alla punkter och säg en påminnelsefras, t.ex. ”Jag släpper den här stressen nu”. ”Jag slappnar av nu”. ”Jag befriar mig från (problemet) _____ nu”.

Avsluta med att ta några djupa andetag och drick ett glas vatten.

Det här är grunden i knackningen och du kommer väldigt långt med detta. Sedan finns det några extra knackpunkter på händerna som är värdefulla att kunna och lätta att använda. Du kan också få många specifika tips på hur du kan använda knackningen i din vardag. 

Om du vill lära dig dessa extra punkter, få tips och även personlig guidning i processen, så kan jag hjälpa dig med detta. Välkommen att boka tid för en "Lär-dig-knackning-session" via Skype eller på min mottagning.

Du kan även få individuell, professionell guidning för djupare problem och svårigheter som du inte känner dig trygg med att jobba med själv. Jag kombinerar EFT & Matrix Reimprinting med hypnosterapi på ett och kraftfullt sätt efter just dina behov. Läs gärna mer om mitt unika hälsoprogram "Ta fram din Självkraft" och du är varmt välkommen att kontakta mig så kan jag berätta hur jag kan hjälpa just dig. 


Lycka till och knacka på!

Lena Marjoniemi
Mental Mentor, KänsloCoach, HälsoGuide, LivsInspiratör 



 


 

Kommentarer


Inga kommentarer.

 
 


Beställ ditt inspirationsbrev - Lenas Inre Rum för Självkraft

Ja, jag vill komma in i Lenas Inre Rum för Självkraft! Då får jag ta del av inspirationsbrev, info om aktiviteter och unika erbjudanden bara för prenumeranter.
När du anmäler dig får du Självkrafts knack-film gratis direkt i inkorgen! Knacka dig lugn, glad och fri från stress, värk och obehag!
Om du inte hittar brevet - titta om det hamnat i skräpkorgen och lägg till Självkraft i dina kontakter! 
Du kan närsomhelst avregistrera dig från inspirationsbrevet! 

För- och efternamn

E-post

Lämna följande fält tomt
51